صعوبات التعلم الشائعة برياض الأطفال في ٍمدينة مصراته بالجماهيرية العربية الليبية

المؤلفون

1 قسم رياض الأطفال بكلية المعلمين بمصراتة ،جامعة السابع من أكتوبر, بالجماهيرية العربية الليبية.

2 قسم رياض الأطفال بكلية المعلمين بمصراتة ،جامعة السابع من أكتوبر, بالجماهيرية العربية الليبية

المستخلص

ملخص :
ظهرت مشكلة البحث خلال فترة التدريب الميداني بمرحلة رياض الأطفال  حينما لاحظت الباحثات أن هناك بعض الأطفال يعانون الكثير من الصعوبات أثناء عملية التعلم      والتحصيل الدراسي  داخل و خارج قاعة الفصل الدراسي ، وأيضا خـلال ممارسة الأنشطة الحركية والذهنية والفنية ، و هذا ما استرعى انتباه الباحثـات نحـو الدراسة العلمية لتلك الصعوبات ، و من هنا تحددت أهمية البحث والحاجة إليه في أنه قد يساهم بصورة علمية في تحديد حجم مشكلة صعوبات التعلم برياض الأطفال المستهدفة خلال فترة التربية العملية .
وبناء على ما سبق قامت الباحثات بتطبيق بعض الاختبارات و المقاييس العلمية لقياس  بعض صعوبات التعلم وذلك على (100) طفل وطفلة ببعض رياض الأطفال بمدينة مصراته .
     و توصلت نتائج البحث إلى أن "صعوبات الذاكرة البصرية، و صعوبات الإدراك السمعي " هما أكثر صعوبات التعلم انتشارا، ثم يليهما "صعوبات تعلم الكتابة و صعوبات الاستدلال الرياضي" لدى عينة البحث برياض الأطفال.
كما أسفرت النتائج عن وجود فروق دالة معنوياً بين الأطفال البنين و الأطفال البنات، وكذلك بين الأطفال مواليد (2003) والأطفال مواليد (2004) في بعض صعوبات التعلم قيد البحث .
     وتوصي الباحثات بمراعاة وصول الطفل إلى مستوى النضج المناسب لتعلم القراءة و الكتابة والحساب، و عدم إجباره على ذلك في مرحلة رياض الأطفال، و الاهتمام بتصميم برامج التربية الحركية للأطفال مع ضرورة تطبيقها على الأطفال خارج قاعات الفصول الدراسية.
      و كذلك أهمية تركيز المعلمات على الأنشطة التي تتضمن وتهتم بتنمية حواس الطفل بصفة عامة ، و على الأنشطة السمعية و البصرية بصفة خاصة . و إسناد مهمة التدريس برياض الأطفال إلى معلمات مؤهلات في تخصص رياض الأطفال والمتخرجات من أقسام رياض الأطفال بكليات المعلمين بالجماهيرية العربية الليبية.
 
 
 
Abstract:
     The research problem appeared during the field training period in the kindergarten stage when the researchers noticed that there are some children who suffer a lot of difficulties during the process of learning and academic achievement inside and outside the classroom, and also during the exercise of movement, mental and artistic activities, and this is what drew the researchers' attention towards the study Therefore, the importance of research and the need for it were determined in that it may contribute scientifically to determining the size of the problem of learning difficulties in the targeted kindergartens during the practical education period. Based on the above, the researchers applied some scientific tests and measures to measure some learning difficulties on (100) children and girls in some kindergartens in the city of Misurata. The results of the research concluded that "visual memory difficulties and auditory perception difficulties" are the most common learning difficulties, followed by "writing difficulties and mathematical reasoning difficulties" among the research sample in kindergarten. The results also resulted in significant differences between boys and girls, as well as between children born (2003) and children born (2004) in some of the learning difficulties under consideration. The researchers recommend taking into account that the child has reached the level of maturity appropriate for learning reading, writing and arithmetic, and not forcing him to do so in the kindergarten stage, and attention to designing motor education programs for children with the need to apply them to children outside the classrooms. It is also important for teachers to focus on activities that involve and are concerned with developing the child's senses in general, and on auditory and visual activities in particular. And assigning the task of teaching in kindergartens to teachers qualified in the specialization of kindergartens and graduates from kindergarten departments at Teachers Colleges in the Libyan Arab Jamahiriya.
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية