أنشطة الحياة اليومية كمدخل لتنمية بعض المفاهيم الرياضية لدى الأطفال المتخلفين عقليا

المؤلف

أستاذ مساعد مناهج رياض الأطفال كلية رياض الأطفال – جامعة بورسعيد

المستخلص

ملخص الدراسة باللغة العربية :
   تهدف الدراسة الى تنمية بعض المفاهيم الرياضية لدى الأطفال المتخلفين عقليا من خلال برنامج يعتمد على  الأنشطة الحياتية اليومية  لتنمية ويمكن صياغة مشكلة البحث فى التساؤل الرئيسى التالى: ما فعالية برنامج تربوى قائم على الممارسات الحياتية اليومية  لتنمية  بعض المفاهيم الرياضية  لدى الأطفال المتخلفين عقليا بسيطى الإعاقة؟ تسعى الدراسة الحالية للتحقق من الفروض التالية:

توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس المفاهيم الرياضية للأطفال المتخلفين عقليا لصالح القياس البعدي.
توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي عل مقياس المهارات الرياضية للأطفال المتخلفين عقليا لصالح المجموعة التجريبية.

وتتمثل أهمية الدراسة فى: تقديم برنامج لتنمية بعض المفاهيم الرياضية للأطفال المتخلفين عقليا فئة التخلف العقلى البسيط  و تقديم مقياس المفاهيم الرياضية للأطفال المتخلفين عقليا فئة التخلف العقلى البسيط  " القابلين للتعلم " ، كما يمكن الإفادة منه فى تطوير المناهج للأطفال المتخلفين عقليا .
واستخدمت الدراسة المنهج التجريبى القائم على المجموعتين " الضابطة والتجريبية " على عينة قوامها 16 طفل من الأطفال المتخلفين عقليا .
 وبينت النتائج تأثير فعالية البرنامج وتنمية المفاهيم الرياضية لدى الأطفال ذوي الإعاقة العقلية البسيطة وأن اى تدخل في تحسين البيئة التعليمية للطفل المعاق عقليا واستخدام فنيات وأنشطة وبرامج تربوية مقننة للأطفال المتخلفين عقليا " بسيطى الإعاقة"  يمكن أن يحسن من قدراتهم .
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract
Daily Life Activities as an Approach for the Development of some Mathematical Concepts in Mentally Retarded children .
The present study attempts to develop some mathematical concepts with mentally retarded children through a daily life activity-based a program. Research problem can be stated in the main question as follows: what is the effectiveness of an educational program based on daily life practices on the development of some of the mathematical concepts in mentally retarded children with simple disabilities?.
The present study aims at verifying the following hypotheses:

There are statistically significant differences between the means of score ratings of the experimental group in both the pre- and post-measurements on the mathematical concepts scale of the mentally retarded children in favor of the post measurement.
There are statistically significant differences between the means of score ratings of the experimental and pilot groups in the post-measurement on the mathematical concepts scale of the mentally retarded children in favor of the post experimental group. The importance of the study is to provide a program for the development of some mathematical concepts to mentally retarded children of simple mental retardation category and provides mathematical concepts scale for mentally retarded children category with simple mental retardation, "children who have the aptitude to learn". The program can be utilized in the development of curricula for mentally retarded children. The study used the experimental method based on the two groups "control and experimental groups" on a sample of 16 mentally retarded children. The study shows the effectiveness of the program and on the development of mathematical concepts in children with simple mental disabilities. The study, furthermore, points out that any intervention in improving the learning environment of mentally retarded child children with simple disabilities as well as the use of standardized techniques, activities and educational programs for them can improve their abilities.

 
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية